Sód i potas w organizmie

Równowaga sodu i potasu w organizmie ludzkim jest bardzo ważna. Odpowiada ona za właściwe nawodnienie, umożliwia zachowanie dobrze pracującego układu nerwowego oraz mięśniowego, a także dba o zdrowe serce. Dlaczego równowaga ta jest tak istotna?

O co chodzi w równowadze?

Równowaga między sodem i potasem oznacza stan, kiedy w organizmie znajdują się oba pierwiastki w odpowiedniej ilości. Kiedy człowiek posiada odpowiednią ilość potasu oraz soda jego serce pracuje bez zarzutu, nie zmaga się z nadciśnieniem, występuje u niego dobry refleks oraz koordynacja, a na skórze nie pojawia się nieatrakcyjna pomarańczowa skórka określana mianem cellulitu. Potas oraz sód sprawiają, że w organizmie zostaje zachowana równowaga osmotyczna oraz właściwe nawodnienie. Dodatkowo, układ nerwowy oraz mięśniowy dobrze pracują. Ostatnie zadanie jakie spełniają wymienione pierwiastki to zapewnienie właściwie funkcjonującego układu krążenia oraz ciśnienia krwi.

Jak zachować równowagę w organizmie?

Wbrew pozorom nie jest to tak trudne jak może się wydawać. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że sama woda, nawet w dużych ilościach może powodować odwodnienie. Najważniejsze to wzbogacić ją w omawiane makroelementy, czyli sód i potas. Mowa o napojach izotonicznych, czyli wodzie wypijanej z solą (preferuje się sól morską ze względu na swoje cenne właściwości). Takie połączenie stanowi bogactwo elektrolitów, co sprawia, że płyn zostaje metabolizowany bez większych trudności. W związku z tym w jednej szklance wody powinny znaleźć się około 2, maksymalnie 3 gramy soli, taka kombinacja sprawia, że woda rozpocznie właściwą cyrkulację w ciele.

Kiedy w organizmie występują niewystarczające ilości potasu, liczba sodu zwiększa się, co przekłada się na zatrzymywanie wody w organizmie. Pojawia się wtedy opuchlizna różnych partii ciała, nadciśnienie, choroby serca oraz zaburzenia nastroju. Z kolei w przypadku niedoboru sodu można spodziewać się uszkodzenia komórek.

Wymienione pierwiastki występują również w jedzeniu. Warto sięgać więc po suszone morele, figi, orzechy włoskie oraz laskowe. W diecie nie może zabraknąć również mięsa, ryb, wybranych owoców (bananów, awokado, śliwek oraz cytrusów), niektórych warzyw (ziemniaków, brokułów, grochu, fasoli, selera, pomidorów i dyni). Bardzo dobrze sprawdza się także sól potasowa, którą należy dodawać do przyrządzanych potraw bądź wypijanej wody.