Sen – dlaczego jest ważny dla zdrowia?

Każdemu z nas przynajmniej raz w swoim życiu zdarzyło się „zarwać nockę”. Jednorazowy epizod to coś, z czym nas organizm jest sobie w stanie poradzić, co jednak w ciągu dnia wiąże się z wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami dla naszego samopoczucia i zdrowia. Sen jest niewątpliwie lekarstwem dla naszego organizmu, potrzebujemy go i nie możemy odkładać go na później. Dlaczego warto się wysypiać?

Dlaczego źle śpimy?

Coraz to większa część społeczeństwa ma poważne problemy ze snem. Mowa tu nie tylko o bezsenności, ale również o złej jakości snu. Problem ten w dużej mierze dotyka ludzi młodych, którzy mają tendencję do zarywania nocy oraz przesiadywania do późnych godzin przed ekranami komputerów lub telewizorów. Wszystko to zaburza prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, który w ten sposób zostaje wybijany z codziennego rytmu. Na jakość naszego snu tak naprawdę oddziałuje niemalże wszystko. Stres, nadmierna radość i euforia, nieodpowiednie warunki panujące w pomieszczeniu, w którym śpimy (zbyt wysoka temperatura, niewygodny materac), spożywanie na wieczór tłustych i ciężkostrawnych posiłków lub picie kawy czy też brak aktywności fizycznej, powodują, że nie potrafimy zasnąć lub też śpimy niespokojnie.

Rola snu w życiu każdego z nas

O efektywności snu decyduje nie ilość, ale przede wszystkim jego jakość. Badania wykazują, iż najważniejszy jest czas, w którym nasz organizm pozostaje w fazie REM. Bowiem to właśnie wtedy mózg wykonuje swoją pracę, uwrażliwiając receptory, które następnie w trakcie dnia będą odpowiedzialne za różne bodźce zewnętrzne. Ponadto, w fazie REM zachodzą również procesy naprawcze oraz regenerujące.

  • Sen jest czasem regeneracji, w trakcie którego „naprawie” ulegają komórki całego ciała.
  • Niedosypianie może powodować przyrost masy ciała, co jest związane z podwyższeniem greliny, czyli hormonu odpowiedzialnego za apetyt.
  • Sen poprawia naszą koncentrację, pamięć oraz produktywność.
  • Odpowiednia ilość snu pozwala również obniżyć ryzyko wielu chorób, takich jak cukrzyca typu II, schorzenia serca oraz udar mózgu.
  • Sen poprawia wyniki i osiągnięcia sportowe, zwiększając wydolność organizmu.
  • Brak snu sprzyja złemu samopoczuciu, dlatego też regularne niedosypianie może prowadzić do depresji.
  • Sen zwiększa naszą odporność, a w przypadku infekcji pozwala skuteczniej walczyć z drobnoustrojami ją powodującymi.