Magnez – wpływ na organizm człowieka

Magnez to jeden z pierwiastków, który musi być dostarczany do organizmu człowieka, aby mógł funkcjonować on właściwie. Dotyczy się to nie tylko ludzi, ale wszystkich żyjących organizmów. Jak jego niedobory odbijają się na człowieka oraz gdzie występuje?

Wpływ magnezu na organizm

Magnez znajduje się w całym ciele człowieka, jednakże przede wszystkim można znaleźć go w układzie kostnym, mięśniach szkieletowych oraz pozostałych tkankach miękkich. Tylko niewielka ilość występuje zewnątrz komórkowo. Jego rola jest bezcenna, gdyż wpływa on na ogromną ilość reakcji przemian węglowodanowych, białkowych oraz tłuszczowych. Odgrywa bardzo ważne zadanie w mineralizacji kości, wręcz nie można się bez niego obejść. Bierze udział w przewodnictwie nerwowym oraz kurczowości mięśni. Magnez jest aktywnych składnikiem reakcji hormonalnych oraz sprawia, że glukoza we krwi występuje na właściwym poziomie. Nie można pominąć jego roli w pracy układu sercowo-naczyniowego. Wpływa na regulację ciśnienia tętniczego. Jeśli występuje w odpowiednich ilościach istnieje znacznie mniejsze prawdopodobieństwo na zmaganie się z miażdżycą, chorobą niedokrwienną serca, udarem mózgu oraz cukrzycą.

Ile magnezu należy spożywać?

Jeśli człowiek zmaga się z niedoborem magnezu w pierwszej kolejności zauważa skurcze łydek, migotanie przedsionków, częstoskurcz komorowy oraz migotanie komór.

Nie tak łatwo określić ile magnezu należy spożywać każdego dnia, gdyż jest to uwarunkowane wiekiem, płcią oraz ogólnym stanem zdrowia. Kiedy wziąć pod uwagę ludzi dorosłych mowa jednak o granicach 300 do 400 mg. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że kobiety noszące pod sercem dziecko oraz karmiące piersią powinny zdecydowanie zwiększyć przyjmowaną dawkę (pod nadzorem lekarza). Dotyczy się to także osób zmagającym się z dużymi dawkami stresu oraz regularnie uczęszczającymi na siłownię. Magnezu nie może zabraknąć w diecie rozwijających się dzieci.

Magnez jest bardzo ważny – to zostało udowodnione w poprzedniej części, jednakże jak upewnić się, że człowiek dostarcza właściwych ilości? Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie właściwej diety, gdyż ten rodzaj magnezu wchłania się zdecydowanie lepiej niż występujący w środkach farmakologicznych.

Magnez występuje przede wszystkim w zielonych warzywach i roślinach strączkowych. W dalszej kolejności należy szukać go w owocach oleistych, czyli migdałach, pestkach i daktylach. Nie mniejsze ilości występują w zbożach oraz produktach z niego pochodzących. Należy wzbogacić dietę o rodzynki, banany, gorzką czekoladę oraz awokado. Woda mineralna także może być bogata w ten pierwiastek. Na podstawie wymienionych produktów widać, że nie jest trudno dostarczać organizmowi odpowiednich ilości magnezu.