Grejpfrut: dlaczego powinniśmy włączyć go do swojej diety?

  • admin
  • 21 września 2018
  • Możliwość komentowania Grejpfrut: dlaczego powinniśmy włączyć go do swojej diety? została wyłączona

Grejpfrut to jeden z bardziej popularnych owoców cytrusowych w naszej kuchni. Wielu jednak unika go jak ognia, ze względu na jego kwaśno-gorzkawy smak. Jednakże należy pamiętać, że jest to owoc, który śmiało można nazwać witaminową bombą, po który w szczególności warto sięgać w okresie jesienno-zimowym, kiedy to nasza odporność drastycznie spada. Jakie właściwości ma grejpfrut i dlaczego powinniśmy włączyć go do naszej codziennej diety?

Citrus paradisi czyli grejpfrut

Grejpfrut należy do gatunku wiecznie zielonej rośliny z rodziny rutowatych, która jest charakterystyczna dla strefy tropikalnej oraz subtropikalnej. Jego historia sięga wyspy Barbados, z której zostały sprowadzone w wieku XVII podczas wypraw morskich. Dziś występuje także w rejonie Morza Karaibskiego, USA, Kalifornii czy Florydy. Grejpfrut uważany jest za mieszaniec pomarańczy olbrzymiej z chińską.

Drzewo grejpfrutowe może osiągać wysokość nawet 15 metrów, natomiast jego owoce kształtem przypominają większe kuliste jagody o średnicy do 15 cm. Są one w smaku słodko-kwaśno-gorzkie, natomiast ich barwa jest zmienna: od jasnożółtej, przez różową aż do czerwonej.

Jest źródłem witaminy A, C oraz witamin z grupy B. Posiada także liczne związki mineralne oraz dużą ilość flawonoidów, którym przypisuje się właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwnowotworowe.

Prozdrowotne właściwości grejpfruta

  1.  Każdy z nas pewnie nie raz słyszał stwierdzenie, że grejpfrut jest bardzo polecanym owocem w dietach odchudzających. Powinny go zatem spożywać osoby chcące utrzymać zgrabną sylwetkę lub takową osiągnąć. Dlaczego? Wszystko wynika z tego, że grejpfrut w jego znacznej części składa się z wody. Posiada ponadto bardzo niski indeks glikemiczny. Jest przez to niskokaloryczny, a dzięki zawartości odpowiednich enzymów przyspiesza metabolizm oraz spalanie tkanki tłuszczowej.
  2. Niski indeks glikemiczny sprawia również, że po grejpfrut w swojej codziennej diecie powinny sięgać osoby mające problemy insulinowe. Dotyczy to w szczególności cukrzyków i osób zmagających się z insulinoodpornością. Owoce ten bowiem reguluje poziom glukozy we krwi oraz zwiększa wrażliwość komórek ciała na insulinę.
  3. Posiada on właściwości antyseptyczne, a to za sprawą obecnego w nim kwasu salicylowego. Co więcej, wykazuje również działanie przeciwutleniające, które zapobiega powstawaniu nowotworów. To właśnie przeciwutleniacze mogą wpływać także korzystnie na cholesterol ( obniżają poziom złego cholesterolu) oraz obniżają ciśnienie tętnicze, a co się z tym wiąże pozwalają na zapobieganie powstawania chorób układu krążenia oraz chorób serca.
  4. Owoce grejpfruta na wzmocnienie odporności. Wszystko za sprawą dużej ilości witaminy C, która wspomaga układ odpornościowy.
  5. Wspomaga także oczyszczanie wątroby z toksyn i zwiększa wydzielanie przez nią żółci.

Te, jak i wiele innych cennych dla zdrowia właściwości, jakie może zaoferować nam grejpfrut powinny zachęcić każdego do włączenia go do swojej diety nawet w niewielkich ilościach. Poza, dla wielu nieprzyjemnym smakiem, ma on w sobie liczne i niezbędne dla zdrowia witaminy.