Co na wzmocnienie odporności?

Coraz więcej młodych ludzi narzeka na chroniczne zmęczenie, które często wywołane jest niestety brakiem odporności. Organizm nie będzie funkcjonował optymalnie, kiedy coś mu doskwiera. Układ immunologiczny musi pracować perfekcyjnie, aby nie „łapać” infekcji i mieć spory zapas sił na każdy dzień.

Dlaczego tracimy odporność?

Najczęściej za kulejącą odporność organizmu odpowiada stres i nieodpowiednia dieta. Wtedy też, kiedy nadejdą jesienno-zimowe chłody, można częściej przeziębiać się i czuć spore osłabienie. Duże znaczenie ma także sposób odżywiania. Jeśli w jadłospisie brakuje świeżych warzyw i owoców, organizm nie dostaje odpowiedniej dawki witamin i minerałów. Nie można również zapominać o dobrych tłuszczach, znajdujących się np. w rybach, orzechach czy awokado. Pożywne śniadanie to klucz do sukcesu. Na stole powinny znaleźć się produkty bogate w pełnowartościowe białko, np. jogurt naturalny, dobrej jakości biały ser. W nabiale znajduje się także wapń, który doskonale stymuluje odporność organizmu. Płatki owsiane czy kasza jaglana to z kolei świetne źródła cennych węglowodanów, które zapewniają odpowiedni zastrzyk energii na cały dzień. Chude mięso, kakao bogate w magnez, garść bakalii i pożywna sałatka owocowa czy warzywna – to tylko kilka z wielu propozycji na bogate śniadanie.

Co jeszcze można zrobić?

O odporność  należy dbać cały rok, dlatego nie można przemęczać swojego organizmu wysiłkiem ponad swoje możliwości, zarówno tym fizycznym, jak i psychicznym. Nieprzespane noce, utrzymujący się stres i brak ruchu – to kolejne czynniki sprzyjające utracie odporności. Wystarczy zarezerwować więcej czasu na ruch na świeżym powietrzu, choćby półgodzinny spacer, który pomoże utrzymać odporność na dobry m poziomie. Organizm będzie odpowiednio dotleniony, mięśnie rozgrzane, poprawi się także krążenie. Co więcej, dzięki aktywności fizycznej można poprawić swoją wydolność i wzmocnić układ nerwowy.

Biotyk, probiotykyk, prebiotyk – pomogą wzmocnić odporność

Nie każdy wie, jak ważne sa dla zdrowia probiotyki. To żywe kultury dobrych bakterii, wspomagających utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej w układzie pokarmowym (m.in. odbudowują mikroflorę bakteryjną jelit). Znajdują się np. w jogurtach, kefirach czy maślance.

Z kolei dzięki prebiotykom dobre bakterie w układzie pokarmowej mogą wzrastać i aktywują się. Mogą nimi być np. nie trawiona skrobia czy polisacharydy.

Natomiast biotyk jest suplementem diety należącym do grupy synbioytków. Zawierają się w nim bakterie Lactobacillus Casei, blokujące rozwój niekorzystnych bakterii. Oprócz tego wpływają pozytywnie na mikroflorę przewodu pokarmowego. W biotyku zawiera się także inulina, która również wspiera mikroflorę, a także chroni przed procesem gnilnych drobnoustrojów. Biotyk to także solidne wsparcie trawienia i dobry wpływ na układ odpornościowy.

Sposobów na wzmacnianie odporności jest wiele. Oprócz ww. pomocne są także ziołowe herbatki i napary, różne suplementy diety oraz olejki eteryczne. Każdy ma swój sposób, ale warto czasami wzbogacać swoje utarte schematy o nowe, które mogą jeszcze lepiej wzmacniać układ odpornościowy.